Cum as putea sa incep aceasta zi ?!
Cui nu i se face dor de Eminescu din cand in cand si de Poezie?
Am avut ocazia sa realizez acest interviu pentru revista Nuante, Castellon, cativa prieteni au inceput acest proiect cu mult timp in urma, intre timp cred ca l-au si abandonat, dar eu am ramas cu aceasta experienta frumoasa si prea putin impartasita.
Le multumesc din nou domnilor Benone Burtescu, Ion Buciuman, Daniel Chirileanu pentru bunavointa de a raspunde celor 10 intrebari adresate si sper ca si voi sa gasiti la fel de interesant experimentul ca si mine!
E.S. Cum , unde si de ce se naste Poezia si nevoia de Poezie?
B.B. Poezia, ca stare nu se naste, este. Poeziile sunt popasuri in Poezie. Nevoia de poezie este implinirea existentei.
I. B. Poezia
este o stare sufleteasca sublima. Un oricine poseda acest har. Cine il
are sa nu se faleasca si nici sa nu se creada superior, ci mai degarba
sa se infioare de responsabilitatea pe care o are fata de Dumnezeu si
fata de darurile pe care El le imparte oamenilor alesi de El. In acest
mediu intern al sufletului atins de starea de uimire şi sublim, se naşte
poezia ca modalitate de exprimare a mirificului trăit. În acest sens,
poezia este limbajul întrebuinţat de poet pentru a-şi face cunoscute
trăirile în primul rând şi ideile în al doile rând. Imaginile poetice pe
care le construieşte vor purta în ele mesajul poetului către lume şi
eventual către Dumnezeu de unde îi vine inspiraţia. Poezia împlineşte în
primul rând o nevoie imperioasă de comnicare a poetului şi apoi va
vindeca şi va umple de frumos sufletul celor care o primesc. Pe acestă
cale poezia devine un factor de înălţare sufletească şi de purificare a
sufletului. Cei din vechime numeau acestă funcţie: katharsis şi poezia
servea astfel pentru a-i face pe oameni mai buni, un fel de efect de
sfinţire prin Cuvânt, adică prin poezie, mai ales prin poezia sacră.
D.C. Poezia
este ca un grai nou care se zideste pe masura ce vechiul grai pierde
sensuri. Este o planta care incolteste dintr-o samanta, existente in
inima fiecaruia. Poezia apare atunci cand un mai gaseste acoperire in
limbajul obisnuit si atunci rasar cuvinte, expresii, imagini can iste
plante naive sub mantia de inca iarna.
E.S. Este Dumnezeu (si) Poezie?
B.B. Daca
nu confundam POEZIILE cu POEZIA, Dumnezeu este POEZIE, mai precis EL
este POEZIA. Nu-mi pot inchipui POEZIE fara de El iar El fara de POEZIE
nici atat.
I.B. Noi
încă nu avem posibilitatea de a pătrunde prea adânc în natura Fiinţei
lui Dumnezeu. Partea din divinitate necunoscută nouă rămâne un mister.
În acea zonă insondabilă a misterului divin este ascunsă întrega Sa
iubire care continuă să ne surprindă pe măsură ce ni se destăinuie şi ni
se dă să o descoperim. În momentul revelării acestei iubiri fără
margini, sufletul nostru este în mod neîndoielnic atins de sublim, deci
în mod simultan şi de poezie. Nu este de mirare că o bună parte din
Cuvântul inspirat prin care Dumnezeu ni Se descoperă este redactat în
formă de poezie. Baza poeziei sacre rămân Psalmii, dar nu sunt mai puţin
generoase în metafore şi celelalte cărţi poetice. Am identificat în
cartea Proverbelor lui Solomen un număr de 100 de metafore pe care am
început să le definesc într-un fel de dicţionar al metaforelor. Fiecare
dintre ele este purtătoarea unui mesaj de mare frumuseţe şi putere. Fără
îndoială aceste calităţi vin de la Dumnezeu şi ne conduc la Dumnezeu.
Poezia este din Dumnezeu, ca şi dragostea ca şi înţelepciune, ca şi
adevărul, ca şi dreptatea…
D.C. Dumnezeu este în tot ce-i frumos. Fiind creatorul metaforei, evident că Dumnezeu este întotdeauna şi poezie. Orice sunet care curge dinspre Dumnezeu are poezie şi muzică. Şi tăcerea Lui este tot poezie..
E.S. Poezia, scop sau mijloc?
B.B. Poezia
este mijlocul de a atinge scopul. Deci si mijlocul si scopul. La ce
mijloc fara scop si cum scop fara de a ajunge la el ?! Dinspre Dumnezeu
spre noi de a fi fericiti, dinspre noi spre El de a ne exprima
fericirea. Daca discutam pentru aspectul secular
"arta pentru arta" sau "arta cu tendinta", atunci formularea "arta
pentru arta" slujeste ateismul iar "arta cu tendinta". are nevoie de
specificat ce fel de tendinta ca sa putem spune da sau nu in dreptul ei.
I.B. Nu
aş putea spune că poezia este un scop. Poezia are un scop. Ea tinde să
facă lumea mai bună şi mai uşor locuibilă. Poezia ne înmiresmează
existenţa. Ea este atât de nobilă încât nu-şi permite să atragă atenţia
sau interesul spre sine. De aceea ea nici nu există pentru sine. Ea se
dăruieşte celorlalţi. Acesta este scopul fiinţei şi al lucrării poeziei.
Cât
despre poezia ca mijloc, pot fi de accord cu un asemenea concept.
Poezia este un drum, un mijloc de comunicare de la Dumnezeu la noi, de
la noi la Dumnezeu şi de la noi unii spre alţii.
D.C. Pentru
mine mijloc. Poartă dinspre inimă spre contur. Cred că cele mai reuşite
poezii ale mele sunt cele pe care mi le-am rostit mie însumi.
E.S. Poetul, stapan, rob sau complice al cuvintelor?
B.B. Intru
cat poetul nu este o fiinta cu statut uman "degradat", se bucura de
"liberul arbitru" prin creatiune si nu poate fi decat stapan al
cuvintelor. El se foloseste de intelesurile cuvintelor dar nu le este
rob. Daca in nici o alta parte a fiintei umane in manifestare nu exista
robotism, cu atat mai mult in cea care ar putea fi numita "poetica". O
alternativa biblica pentru concretizarea intelesului ar fi "duhurile
proorocilor sunt supuse proorocilor"
I.B. Poetul
se poate afla şi într-o ipostază şi în cealaltă, sau celelalte. Poetul
poate spune la un moment dat asemenea Învăţătorului oamnilor: “Lăsaţi
cuvintele să vină la Mine…” De cele mai multe ori poetul aşează
cuvintele în rânduri bine temperate, dovedindu-şi rolul de creator al
frumosului literar şi artistic. Dar nu este mai puţin adevărat că pot fi
momente în care poetul este atras de frumuseţea unui cuvânt care începe
să-l domine şi să-l posede până chiar la curată robie. Alteori, lipsa
cuvintelor pe care le caută sau le invocă îl pot face pe poet
neputincios şi dependent. Atunci el începe să invoce cuvintele asemenea
vrăjitorilor sau magicienilor. Poate avea norocul ca acestea să-l
asculte şi să se supună, sau cuvintele îşi pot păstra distanţa şi
independenţa, lăsând poetul cu foaia goală sau poezia neterminată. Cât
despre complicitate, şi aceasta este posibilă. Poetul poate chiar să
folosească vorbele drept paravan să-şi ascundă gândurile, dar ca şi în
viaţa obişnuită, de altfel, este sufficient să se găsească una sau două
cuvinte infidele lui şi să-l trădeze, arătându-l pe poet aşa cum nu
şi-ar fi dorit niciodată să apară în public. Ce să-I faci? Viaţa este
plină de riscuri, iar poezia face parte din viaţă.
C.D. De
obicei rob, în cazuri fericite complice. Stăpân e riscant să te crezi.
Cuvintele mereu spun mult mai mult decât ne închipuim şi întotdeauna
mult mai puţin decât e nevoie. Aşadar poţi fi stăpân pe ceva greu de
controlat sau pe mai nimic. Mai bine complice, partener.
E.S. Cum se descopera talentul poetic, este un dar, mai mult decat un dar?
B.B. Cu
aceasta intrebare suntem in lumea tainelor unde nu-mi este nici rusine
si nici mandrire sa spun nu stiu. Dar nu mi se pare interesanta nici
abandonarea. Din intrebarea "cum se descopera talentul poetic" s-ar
subintelege ca el "exista" si ca doar trebuie descoperit, fie de ins fie
de cei din preajma insului. Daca ar fi ceva material, am spune repede
iata-l! Ideatic este mai dificil, sau neconturat bine il putem pomeni
in fazele mai tarzii de inclinatie sau indemanare. In nici un caz in
vreo faza de "specializare". De fapt este o profanare sa spunem ca
cineva "s-a specializat" sau este "specialist" in poetica.
I.B. Talentul
poetic este adesea însoţit de o anumită sfială, timiditate şi
introspecţie. Din acest motiv multe talente, nu numai poetice, nu vor fi
niciodată descoperite sau promovate de cineva. În cazuri fericite un
cunoscător în materie îşi dă seama de valoarea talentului cuiva şi îl
încurajează în mod corespunzător. Lumea ar trebui să fie recunoscătoare
deopotrivă atât poetului cât şi susţinătorilor acestuia.
Poezia
este un dar minunat primit de la Dumnezeu şi acest dar îşi pierde
valoarea dacă nu este dăruit mai departe semenilor şi Dăruitorului.
Pentru o asemenea dăruire este necesară o muncă istovitoare plină de
pasiune şi determinare personală. Şi pentru poezie este adevărat
procentul de 1% inspiraţie şi 99% transpiraţie. Cu toate acestea, chiar
şi atunci când poezia este bine scrisă, poetul nu-şi poate asuma deplina
paternitate a poeziei. Într-un anumit fel ea este darul pe care nu-l
poate păstra pentru sine şi care are valoare numai atunci când este
oferit altora. Astfel poetul se dăruieşte pe sine celorlalţi şi lui
Dumnezeu. El însuşi devine un dar.
D.C. Dacă
te bântuie această stare, apar fără îndoială tablouri. Ca un copil laşi
în urma ta desene, la început nu pui preţ pe ele. Se întâmplă că strâng
alţii după tine „operele” şi la un moment dat cineva concluzionează că e
posibil un vernisaj. Mereu se întâmplă aşa. Din punctul meu de vedere,
cel ce organizează prima expoziţie a unui poet, este el însuşi un poet,
altfel nu ar pune preţ pe nici un cuvânt.
E.S. Cu rima sau fara?
B.B. Cu
rima sau fara rima, dar spusul sa fie bun ca adevar si frumos, ca
exprimare a lui. Sau vorbim de compatibilitate ,ci nu de excludere?!
Oricum, forma este exprimarea divina a existentei, ordine. Poezia nu
este o exprimare "diforma". Ca trebuie cautata si aleasa forma cea mai
potrivita ideii de exprimat, este de preferat.
I.B. Eu
cred că rima este mai mult decât sunetul pereche produs de alăturarea
fericită a cuvintelor. Rima este o frumuseţe interioară a frazei lirice
şi o lumină cerească străbătând rostirile poetice, dându-le farmecul
greu de explicat în cuvinte obişnuite. Din punctul meu de vedere nu rima
aparentă este ceea face un text să fie poezie ci poezia însăşi care
înnobilează un text ridicându-l până la rangul de vorbire sublimă.
D.C. Mai mult cu rimă. Nevoia de armonie. Fără rimă se obţine mult mai greu armonia, muzica, dar şi dacă reuşeşti, esti maestru.
E.S. Care este rolul poeziei in societatea de azi?
B.B. Mireasma
a existentei de pana in caderea in pacat si de dupa rezolvarea
pacatului si a mortii, poezia a facut-o prezenta si in perioada istoriei
omenesti de tranzit, aflata sub desfasurarea Planului de Mantuire.
Omenirea, înstrainata mai mult ca oricand de Dumnezeu, are nevoie de
poezie cu rolul de a-i sustine si a-i supravietui dorul de El, de a muta
omul din viata temporara in viata vesnica inca din timpul acestei vieti
temporare. Ceea ce nu atinge universalul, infinitul, vesnicul,
dumnezeirea, nu e poezie.
I.B. În
ciuda progresului tehnologic, omul ca esenţă spirituală nu s-a schimbat
semnificativ de-a lungul timpului. Funcţia poeziei a rămas qvasi egală
acum ca şi în trecut. Ea continuă să fie jocul secund al realităţii,
care ne spune frumos ceea ce este esnţial pentru suflet, înnobilându-ne
viaţa şi fiinţa.
D.C. Mai nou, poezia a devenit cântec. Foarte puţini mai citesc poezie, dar o ascultă cântată. E şi asta ceva.
E.S. Intre poezia sacra si poezia profana pentru ce altfel de poezie mai este loc?
B.B. Nu
exista poezie sacra si poezie profana ci poezie si nepoezie. Acest
lucru este mai evident exprimat despre muzica. Nu exista muzica buna si
muzica proasta ci muzica si nemuzica , ar fi zis George Enescu.
Poezia este sacra prin definitie. Restul nu e poezie.
I.B. Eu
optez pentru poezia continuă în care sacrul şi profanul se însoţesc şi
se împletesc în folosul amândorora. Dincolo de imensa varietate a
genurilor pe care le poate înfăţişa poezia, rămâne ceva profund şi
esenţial care face orice poezie să aibă un conţinut religios şi comun în
acelaşi timp. Fără îndoială că existenţa răului cosmic, fizic şi moral,
nu poate să nu afecteze şi măria sa poezia. Ca emanaţie a sufletului
poetului atins de păcat, poezia este şi ea mânjită, dar vor fi de
fiecare dată şi aspiraţii care să o ridice spre cer, dar şi poveri care
să o arunce în iad. Poezia de dragoste, de exemplu, are suficiente
aluzii la nunta mielului, dar destule nedesăvârşiri inerente omenescului
comun.
D.C. Poezia
de dragoste cred că este şi una şi alta, evident vorbind de sentiment,
trăire, nu de „exerciţii” numite impropriu dragoste.
E.S.
Creeaza poezia dependenta? Poetul poate sa-si dezvolte creatia, sa-si
gaseasca inspiratia in afara grupului , a cenaclului, a oricarui mediu
care-l stimuleaza si motiveaza? Care este de fapt motivatia poetului?
B.B. Poezia
nu duce la dependenta in intelesul de primul impact al cuvantului. Ea
nu victimizeaza, nici macar pozitiv, dupa cum omul mantuit, in
Imparatie, nu va fi o victima a fericirii. Poetul este o fiinta libera,
constienta, volitiva. Placerea de a scrie nu-l inrobeste, il
elibereaza, ii creaza spatiu de bucurare. Poezia nu este un narcotic,
este manifestarea naturala a existentei, fara limite. Principala lume
motivationala de poezie a poetului este in sine insusi, cu cat de mai in
sine cu atat mai autentica. Grup, cenaclu, mediu exterior, toate bune,
dar nu de esenta ci de infrumusetarea modului de aratare si a formelor
de transmitere. Fata in fata cu sine pentru poezia de fata in fata cu
Dumnezeu - iata motivatia poetului.
I.B. Da.
Poezia poate da forme de dependenţă mai mult sau mai puţin severă. De
fapt, o mulţime de lucruri ne pot da asemenea bătăi de cap. Ca şi munca,
de altfel, poezia poate fi un loc de refugiu şi izolare faţă de
provocările vieţii cotidiene. Ea poate epuiza şi poate expune pe poet,
riscurilor însingurării şi marginalizării. Poetul poate crea solitar şi
se poate simţi în largul său în singurătate, şi tot el poate fi
dependent de aprecierila, sau de critica semenilor întru metaforă. După
un anumit stagiu care îi aduce recunoaşterea, poetul nu mai este foarte
dependent de membrii grupului. Poate chiar uneori el va încerca să-i
sfideze pe ceilalţi, prin abordări noi şi neconvenţionale, tocmai pentru
aşi încerca forţa creatoare a talentului.
D.C. De
cele mai multe ori, poezia pretinde dreptul la exprimare. Dacă nu
scrii, simţi apăsarea unor izvoare ce caută drumul spre albie. Nu te
poţi opune. Cu fiecare cuvânt nerostit simţi că ceva ai ucis în tine.
Dependenţa constă în nevoia de a expune, chiar şi nimănui. Motivaţia vine din nevoia de a nu spune tot, ci doar a deschide perspectiva.
E.S. O definitei personala pentru Poezie!
B.B. Emulatia tainei iubirii in frumuseti ce nu se pot defini dar care ne primavareaza vesnicia trairilor.
I.B. Poezia este stare de sublim a sufletului pe care eşti în stare să o transmiţi şi altora, întru bucuria şi înnobilarea tuturor
D.C. Poezia
e un drum, care, cu cât este mai înalt duce la privelişti mai
cuceritoare. Deşi e posibil să obosească pe cei neantrenaţi.
No hay comentarios:
Publicar un comentario